تبلیغات
وب کلاس - 10 اشتباه بزرگ در طراحی وب سایت
فردای روشن
چهارشنبه 8 تیر 1384
10 اشتباه بزرگ در طراحی وب سایت

هر سال اشتباهات جدیدتری در طراحی وب سایت‌ها رخ می‌دهد. تعدادی از بدترین اشتباهات در طراحی وب به تركیب‌های ضعیف پست‌های الكترونیكی مربوط می‌شوند اما در سال گذشته، «نبود اطلاعات مربوط به قیمت‌ها» بزرگترین اشتباهی بود كه در تمام موتورهای جست‌وجو مطرح شده بود.
موضوعاتی كه در زیر می‌آید، از جمله‌ی این اشتباهات‌اند. این مطلب را بخوانید و سعی كنید كه این اشتباهات را در طراحی وب‌سایت خود تكرار نكنید.

1 - عدم ذکر قیمت در سایتهای
B2C
هیچ سایت B2C(فروشنده به خریدار) چنین اشتباهی را مرتکب نمیشود. اما گاهی چنین اشتباهی در سایتهای B2C رخ میدهد و کاربر را به اشتباده میاندازد.

2 - عدم انعطاف موتورهای جست‌وجوگر
برخی موتورهای جست‌وجو كارآیی لزم را ندارند و نه‌تنها كاربران قدیمی را دچار مشكل می‌كنند بلكه هر كاربر دیگری را نیز عصبانی خواهد كرد. بهتر است موتورهای جست‌وجویی كه شما طراحی می‌كنید، بهترین پیشنهادات را در بالای لیست‌ش ارائه دهد.

3 - طولانی بودن عرض صفحه
پیمایش عمودی بیشتر برای كاربران جاافتاده است و هم‌چنین برای حالت‌های استاندارد پنجره‌ی اینترنتی مثل (800x600) تعریف شده است. پس، از طراحی صفحاتی كه كاربران را به پیمایش عرضی صفحه‌تان مجبور می‌كند، بپرهیزید.

4- ثابت بودن اندازه‌ی فونت‌ها


در 95 درصد موارد اگر فونت را در طراحی صفحه وب به صورت ثابت تعریف كرده باشید، كاربران عمومی آنها را به صورتی نازك خواهند دید. پس بهتر است امكان تغییر اندازه‌ی فونت برای كاربران را به وجود آورید.

 

5- بلوك‌های متنی
دیواری از متن، مرگی برای تجربه‌ی پویاست. برای خواندن نیز بسیار خسته‌كننده خواهد بود. نوشتن برای كاربران اینترنتی متفاوت از نوشته‌هایی است كه برای چاپ حاضر شده‌اند. برای جلب خواننده باید از ترفند‌های نوشتاری مانند:
- تیتر
- لیست‌های شماره‌دار
- لغات كلیدی رنگی
- پاراگراف‌های كوتاه
- هرم وارونه
و نوشتاری ساده استفاده كرد.
10 اشتباه بزرگ در طراحی وب سایت

هر سال اشتباهات جدیدتری در طراحی وب سایت‌ها رخ می‌دهد. تعدادی از بدترین اشتباهات در طراحی وب به تركیب‌های ضعیف پست‌های الكترونیكی مربوط می‌شوند اما در سال گذشته، «نبود اطلاعات مربوط به قیمت‌ها» بزرگترین اشتباهی بود كه در تمام موتورهای جست‌وجو مطرح شده بود.
موضوعاتی كه در زیر می‌آید، از جمله‌ی این اشتباهات‌اند. این مطلب را بخوانید و سعی كنید كه این اشتباهات را در طراحی وب‌سایت خود تكرار نكنید.

1 - عدم ذکر قیمت در سایتهای B2C
هیچ سایت B2C(فروشنده به خریدار) چنین اشتباهی را مرتکب نمیشود. اما گاهی چنین اشتباهی در سایتهای B2C رخ میدهد و کاربر را به اشتباده میاندازد.

2 - عدم انعطاف موتورهای جست‌وجوگر
برخی موتورهای جست‌وجو كارآیی لزم را ندارند و نه‌تنها كاربران قدیمی را دچار مشكل می‌كنند بلكه هر كاربر دیگری را نیز عصبانی خواهد كرد. بهتر است موتورهای جست‌وجویی كه شما طراحی می‌كنید، بهترین پیشنهادات را در بالای لیست‌ش ارائه دهد.

3 - طولانی بودن عرض صفحه
پیمایش عمودی بیشتر برای كاربران جاافتاده است و هم‌چنین برای حالت‌های استاندارد پنجره‌ی اینترنتی مثل (800x600) تعریف شده است. پس، از طراحی صفحاتی كه كاربران را به پیمایش عرضی صفحه‌تان مجبور می‌كند، بپرهیزید.

 

4- ثابت بودن اندازه‌ی فونت‌ها
در 95 درصد موارد اگر فونت را در طراحی صفحه وب به صورت ثابت تعریف كرده باشید، كاربران عمومی آنها را به صورتی نازك خواهند دید. پس بهتر است امكان تغییر اندازه‌ی فونت برای كاربران را به وجود آورید.

 

5- بلوك‌های متنی
دیواری از متن، مرگی برای تجربه‌ی پویاست. برای خواندن نیز بسیار خسته‌كننده خواهد بود. نوشتن برای كاربران اینترنتی متفاوت از نوشته‌هایی است كه برای چاپ حاضر شده‌اند. برای جلب خواننده باید از ترفند‌های نوشتاری مانند:
- تیتر
- لیست‌های شماره‌دار
- لغات كلیدی رنگی
- پاراگراف‌های كوتاه
- هرم وارونه
و نوشتاری ساده استفاده كرد.

6- در لینك به صفحات از جاوااسكریپت‌های ساده استفاده كنید
وجود جاوا اسکریپت در پیوندها (لینکها) راه استفاده از امکانات اینترنتی را برای کاربران، ساده میکند. این لینکها باید ابر متن (Hypertext) هایی باشند که ساده هستند و به راحتی صفحه جاری را با یک صفحه جدید جایگزین میکنند. کاربران باید خودشان تصمیم بگیرند از کدام لینکها استفاده کنند.

7 - FAQها
FAQها فقط به سئوالات ساده پاسخ میدهند. پس اگر سئوالاتی که کمی مشکل تر باشد از سوی کاربر مطرح شود و جوابش در این سئوالات نباشد، اطمینان کاربر به این صفحه وب کاهش میابد و به جستجویش صدمه خواهد زد.

8 - جمع‌آوری آدرس‌های پست الكترونیكی بدون آنكه حقوق شخصی رعایت شود
كاربران اغلب به راحتی آدرس پست‌های الكترونیكی‌شان را به صفحات وب نمی‌دهند. فقط به آنها نگوئید عضو شدن مجانی است بلكه به آنها حقوقشان را یادآور شوید.

9 - URLهایی بیشتر از 75 کاراکتر
طولانی بودن آدرس اینترنتی به گشت اینترنتی لطمه می‌زند و به سختی می‌توان چنین صفحه‌ی وبی را به دوستی معرفی كرد. اگر كاراكترهای آدرس زیاد باشد، كاربران نمی‌دانند كه چگونه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

10- فرستادن نامه‌ی الكترونیكی به مكان‌هایی ناخواسته
در برخی سایت‌ها ممكن است با زدن كلیدی به جای آن كه به جایی كه می‌خواهید بروید مجبور می‌شوید نامه‌ای را به كسی كه نمی‌شناسید بفرستید. آدرسهای Mail to را بر روی نام افراد قرار ندهید. چراکه که کاربران بیشتر فکر میکنند که با کلیک بر روی نام افراد میتوانند بیوگرافی را بخوانند.
در پایان تاكید می‌شود كه در طراحی صفحات وب باید خواست‌های كاربران را تامین كرد نه چیز دیگر.
به نظر شما در سال ۲۰۰۶ كدام 10 اشتباه در صدر اشتباهات طراحان وب قرار خواهد گرفت؟


[+] نوشته شده توسط محمد در ساعت 11:06 ق.ظ | موضوع: کامپیوتر , | نظر |